بازديد خبر نگاران از جنگل هاي زيباي خاتم 



جنگل‌هاي باغ شادي شهرستان خاتم، واقع در‪ ۳۰۰‬كيلومتري جنوب شهر يزد، همچون نگيني سبز، جنوبي‌ترين نقطه استان را در بر گرفته و نظر هر تازه واردي را به خود جلب مي‌كند.

شايد كمتركسي باور داشته باشد كه در استان كويري و كم آب يزد، جنگل‌هاي پهناوري به وسعت بيش از‪ ۶۴‬هزار هكتار وجود داشته باشد.

به گفته مسوولان اداره منابع طبيعي خاتم،حتي بسياري از مسوولان كشوري اين بخش نيز فقط نام جنگل‌هاي باغ شادي را شنيده‌اند اما هر كدام كه اين سفره سبز و پر بركت را از نزديك ديده‌اند متعجب شده‌اند. 

ما خبرنگاران هم براي نخستين بار بود كه اين موهبت الهي را از نزديك مي‌ديديم و از اينكه استان خشك و كم آب يزد چنين مرواريد سبزي در در دل خود جاي داده به خود باليديم.

شايد علت آنكه افراد، و حتي بومي‌ها كمتر به اين مكان مراجعه مي‌كنند و كمتر آن را مي‌شناسند مسير خاكي، طولاني و سخت گذر آن باشد.

مسيري طولاني را از ميان درختان كوچك و بزرگ، طي كرديم تا به محلي بسيار سرسبز درجنگل كه از درختان و گياهان فراواني، سرشار بود رسيديم و در همان محل بيتوته كرديم.

نگهبانان جنگل به سوي ما دويدند و به خيال آنكه تفريحي به اين مكان آمده‌ايم، آمدند تا ما را به اصطلاح، شناسايي كنند اما با ديدن آرم روي خودرو اداره كل منابع طبيعي استان يزد با روي خوش ما را پذيرا شدند.

رييس اداره منابع طبيعي خاتم گفت: جدا از برداشت محصولات جنگلي، محيط ييلاقي و خوش آب و هواي اين منطقه نيز در خور توجه است.

ابوالقاسم فلاحتي اظهار داشت:بادام كوهي، بنه، ارژن، كيكم، گون، كلاه ميرحسن، بادامك و درمنه از جمله درختان و گياهان موجود در اين جنگل زيبا است و اين جنگل‌ها ‪ ۱۰‬درصد وسعت شهرستان خاتم را به خود اختصاص داده است.

وي از آتش سوزي و چراي بي‌رويه دام، بعنوان عمده‌ترين مشكل موجود در اين جنگل نام برد و گفت: همه ساله، بعلت اشتباهات انساني، آتش سوزيهايي در اين جنگل، رخ مي‌دهد و بخشي از عرصه‌هاي جنگلي را نابود مي‌كند.

وي تعداد دام‌هاي موجود در منطقه را حدود‪ ۲۵۰‬هزار راس ذكر كرد و گفت‪ ۱۲:‬هزار دام مازاد در مناطق جنگلي به چرا مشغول هستند كه اين عرصه را تهديد مي‌كنند.

وي با بيان اينكه به علت ملاحظات اجتماعي، نمي‌توان با صاحبان اين دام‌ها برخورد كرد، افزود: وجود اين دامها موجب افت آب‌هاي زير زميني، فرسايش خاك و در نهايت، تهديد منابع اقتصادي منطقه مي‌گردد.

فلاحتي تصريح كرد: در قالب طرح مديريت منابع جنگلي كه از دو سال قبل در شهرستان خاتم آغاز شده حدود سه هزار دام مازاد از اين منطقه خارج شدند.

اوميزان خسارت ناشي از چراي دام مازاد در اين مطنقه راسالانه‪ ۴۰‬ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: در اين زمينه، سالانه از دو هزارو‪ ۴۰۰‬تن از مراتع موجود، استفاده غير اصولي مي‌شود.

رييس اداره‌منابع طبيعي خاتم، آتش‌سوزي در اين منطقه رامشكل ديگرجنگل‌هاي باغ شادي خاتم دانست و اظهار داشت: احساس مسئوليت مردم شهرستان و پي بردن به اهميت عرصه‌هاي طبيعي، موجب شده تا هر وقت آتش سوزي رخ مي‌دهد همه مردم براي مهار آن بسيج شوند.

وي مهم‌ترين آتش سوزي رخ داده را مربوط به سال‪ ۸۲‬ذكر كرد كه بر اثر آن ‪ ۹‬هكتار از عرصه‌هاي جنگلي خاتم در آتش سوخت و مجموعا‪ ۵۰‬هكتار از اين عرصه‌ها طي سال‌هاي گذشته، دچار حريق شده‌اند.

او يادآور شد:هر آتش سوزي، حدود هفت ميليارد ريال خسارت برجاي مي‌گذارد.

كارشناس اداره‌منابع طبيعي خاتم نيز در ادامه از اجراي طرح مديريت منابع جنگلي، بعنوان يكي از برنامه‌هاي در دست اقدام اين اداره ياد كرد كه از دو سال قبل آغاز شده و‪ ۱۰‬سال به طول مي‌انجامد.

محمود نقيبي‌افزود: اين طرح، مساحتي بالغ بر‪ ۶۴‬هزارهكتاررادر بر مي‌گيرد و با هدف حفظ ذخائر ژنتيكي با ارزش، جلوگيري از تخريب و فرسايش خاك، افزايش بهره‌وري محصولات فرعي و مرتعي، افزايش درآمد حاصل از دامداري و دامپروري و ارتقاي فرهنگ منابع طبيعي اجرا مي‌شود.

او گفت: در قالب اين طرح، سه هزار هكتار از مراتع منطقه، بذركاري، سه هزارو‪ ۸۸۱‬هكتاركپه كاري، هشت هزارو‪ ۱۲۷‬هكتار پذرپاشي،يكصد هكتار نهالكاري و‪ ۱۹‬هزارو‪ ۵۳۰‬هكتار، قرق مي‌شود
او كل اعتبار مورد نياز اين طرح را‪ ۱۲‬ميليارد و‪ ۸۱۹‬ميليون ريال و تسهيلات مورد نياز را هم‪ ۱۰‬ميليارد و117ميليون ريال اعلام كرد.

نقيبي تصريح كرد‪ ۱۰‬كيلومتر از مسيرهاي منطقه حصاركشي‪ ۶۰‬تن محصول جو در ميان دامداران، توزيع، يكهزارو‪ ۶۰۰‬اصله نهال، كشت و‪ ۵۲۵‬هكتار از مراتع منطقه، بذركاري شد.

وي هزينه صرف شده را‪ ۳۵۰‬ميليون ريال اعلام كرد و از برنامه خروج دام از جنگل، شامل حذف دام مازاد، رعايت پروانه چرا، جايگزيني دام سبك با نوع سنگين آن و احداث مجتمع گاوداري، بعنوان يكي از برنامه‌هاي اصلي اين طرح ياد كرد.

نقيبي گفت‪ ۹‬هزار هكتار از مجموع عرصه‌هاي جنگلي منطقه، بعنوان منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع در اختيار محيط زيست استان يزداست‌و در آن گونه‌هاي نادر حيواني و گياهي نگهداري مي‌شود.

بخشدارمركزي خاتم هم گفت:پارسال‪۲۰۰‬ميليون ريال براي خريد دستگاه اطفاي حريق براي مهار آتش سوزي در جنگل، اختصاص يافت.

علي زارع زاده‌افزود: قرار است در سفر رييس جمهوري به استان يزد بخشي از اعتبار‪ ۱۷‬ميليارد ريالي طرح توسعه به طرح توسعه اين منطقه جنگلي اختصاص يابد

منبع:ايرنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا